خانه شیخ الاسلام

p_isfahan11

خانه شیخ الاسلام، به عنوان یادگاری بجای مانده از دوره معماری صفوی و نیزقاجاری است که به یکی از زیباترین بناهای تاریخی اصفهان بدل شده است.
این خانه زیبا شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. بنای بخش جنوبی این خانه که مهمترین بخش آن به شمار می رود، دارای یک ایوان بزرگ با تزئینات مقرنس کاری و نقاشی گل و بوته در سقف و همچنین دو ستون بزرگ و یک حوض زیبا در مرکز ایوان است.ایوان این بخش از تزئینات مقرنس کاری منحصر به فردی برخوردار است. سایر بخش های این خانه نیز دارای پنجره های مشبک و گره چینی است.

P2-081021-2-99C36806

در این مکان که متعلق به شیخ الاسلام اصفهان بوده است عموما مراسم مذهبی نظیر سوگواری ایام شهادت امام حسین (ع) در آن برگزار می شد..هم اینک این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مرمت و به کارگاه های هنرهای سنتی نظیر سفال گری، زربافی و گره چینی اختصاص یافته است..

n00056576-b
این بنا در منطقه چهارباغ و چهارراه تختی اصفهان و در کوچه ای به همین عنوان واقع شده است. ساخت اولیه بنا درزمان صفویه انجام شده وهدیه شاه عباس به دخترش “سرو قدخانوم “و دامادش “محقق سبزواری” از علمای بزرگ دوره صفوی است. در سالهای قبل از انقلاب به دلیل جلوگیری از تخریب و انهدام بنا، این ساختمان در اختیار وزارت فرهنگ و هنر وقت قرار گرفت.

p_isfahan10

اين خانه زيبا از قديم الايام براي برگزاري مراسم عزاداري حضرت سيدالشهداء (ع) و تعزيه مورد استفاده قرار مي گرفت. در سال ۱۳۶۵ اين خانه مورد بمباران قرار گرفت و قسمت جنوب شرقي آن آسيب هاي جدي ديد که عمليات بازسازي و مرمت آن به سرعت انجام گرفت. در حال حاضر خانه شيخ الاسلام با مساحت يک هزار و ۴۵۵ مترمربع از خانه هاي زيباي اصفهان به شمار مي رود که واحدهاي صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي در آن مستقر هستند و به موزه اي ازهنرهاي سنتي از جمله ترمه، زري بافي، گلابتون سازي، چادر شب بافي، شعر و مخمل بافي، رنگـرزي، عبابافي، ريســندگي، رنگرزي و حلاجي تبدیل شد تا علاقه‌مندان هنرهای سنتی آن را به تماشا بنشینند.

ThumbHandler (1)

چرا نام شیخ الاسلام؟
شیخ الاسلام از بزرگان دینی زمان قاجار بوده و پیش از آن دوران لقب در زمان صفویه رایج شد. این خانه در زمان قاجار به عنوان مرکزی جهت انجام کارهای مدعی العموم و مرکزی شبیه دادگستری ودر زمان رضا شاه توسط شیخ الاسلام تبدیل به شهرداری شد؛ ولی از دوره صفویه سالی دوماه مراسم عزاداری امام حسین در آن برگزار می شد

index_clip_image002

index_clip_image001 (1)