کاروانسرای تاج آباد

کاروانسرای تاج آباد

 

در 25 کیلومتری شمالغربی شهر همدان و در مسیر عتبات عالیات ( کربلا) و در500 متری سمت راست جاده  داخل روستا کاروانسرایی قدیمی همنام روستا قراردارد این رباط دارای پلان مدور است که این نوع پلان درردیف کاروانسراهای ایران بسیار نادر ودر منطقه غرب ایران بسیار حائز اهمیت است.

karvansaray e tajabad7
درب ورودی از سمت شرق وعبارت از 2طاقنمای تزئینی نیمه مدرن چند وجهی بادولنگه در چوبی است که درآنجا به داخل اصطبلها وحجرات وصحن حیات می باشد در قسمت جلو کاروانسرا تعداد26 حجره قراردارند کف حیاط سنگ فرش ودارای 2 چاه اب می باشد ومصالح اصلی از 3 نوع آجر قرمز رنگ وملاط ساروج بوده است.

 

این اثریکی ازمنزلگهای کاروانهای زیارتی غرب ایران بکربلا محسوب میگردد این رباط از اقدامات مشترک زبیده خانم از نوادگان فتحعلیشاه وحاجی میرزا علینقی کوثرهمدانی است جهان خانم از بانوان محترمه وپرهیزکار و از مریدان حاجی میرزا علینقی بوده ودر مدت 60 سال اقامت در همدان منشاء خدمات برجسته و ساخت بناهای عام المنفعه بسیار شده است که از جمله ساخت پل روان وبقعه وصحن امامزاده یحیی ورباط آبادی تاج آباد است که مخصوص اقامت زوار است.

karvansaray e tajabad4

 

 

روستای تاج آباد سفلی در غرب استان همدان و شهرستان بهار و در شرق گردنهٔ اسد آباد و در نزدیکی جادهٔ همدان به کرمانشاه قرار گرفته است. زبان مردم روستا کردی است . اهالی روستا علاوه بر دامداری و کشاورزی در روستا که وابسته به نزولات آسمانی است برای کار به نقاط دیگری کشور و مخصوصا تهران نیز می روند. این بنای تاریخی در بخش مرکزی و در روستای تاج آباد (رسول آباد سفلی)، در کنار جاده همدان – کرمانشاه و بر سر راه زائران اباعبدا… الحسین(ع) قرار گرفته و از کاروانسراهای مهم استان و مربوط به عهد قاجار می باشد. این کاروانسرا با طرح پلان مدور و اتاق های متعدد جهت استراحت مسافران و خرید و فروش اجناس بوده، از دیگر امکانات آن چاه آب جهت شرب، شستشو و همچنین سیراب نمودن چارپایان می باشد. این کاروانسرا توسط خیرین آن دوره به نام های بانو جهان قاجار و میرزا علی نقی ساخته شده وچندی پیش توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهسازی گردیده است.  کوهنوردانی که قصد فتح قله آلموقولاخ از مسیر این روستا را دارند از این بنای زیبا نیز دیدن می نمایند.

 

کاروانسرای تاج آباد مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان بهار، بخش مرکزی، روستای رسول آباد ( تاج آباد ) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محل این اثر در نقشه زیر مشخص شده است :