خانه کوزه کنانی

     untitl 

بنای تاریخی خانه مشروطه با معماری دوره قاجار ، در محله قدیمی راسته کوچه و در ضلع غربی مجموعه بازار تبریز واقع شده است. مالک نخست آن حاج مهدی کوزه کنانی (معروف به ابوالمله) از شیفتگان حریت و آزادی بود. این خانه بعد از به توپ بسته شدن مجلس در سال ۱۲۸۷ ه.ش. مرکز تجمع جمعی از برجسته ترین چهره های مشروطه در آذربایجان بوده و در جنگهای ۱۱ ماهه تبریز علیه نیروهای دولتی ، ستاد فرماندهی و محل تشکیل جلسات مجاهدین مشروطه به شمار می رفت ، تصمیم مهم و انقلابی پایین آوردن پرچم های سفید تسلیم در مقابل قوای محمد علی شاه قاجار در همین خانه گرفته شده است.

m29

این بنا با قسمت الحاقی در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و با دوم طبقه اندرونی و بیرونی حاصل ذوق هنرمندانه معمار تبریزی به نام «حاج ولی معمار» است که سال ها در روسیه ساکن بود و پس از بازگشت به تبریز در سال ۱۲۴۷ ه.ش. آن را بنا نهاد. ویژگی های خاص معماری دوره قاجار ، تزئینات چشمگیر به کار گیری نور گیر زیبا و چشم نواز موسوم به کلاه فرنگی با سر ستون ها و در اتاق موسوم به «طنبی» و غلام گردش دور راه پله ، هر کدام به نوعی ذوق و هنر ایرانی را به نمایش گذاشته و آن را به یک نمونه منحصر به فرد تبدیل کرده است.

m23

این بنا به لحاظ اهمیت تاریخی در سال ۱۳۵۴ ه.ش. به شماره ۱۱۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال ۱۳۶۷ ه.ش. توسط سازمان میراث فرهنگی کشور خریداری شده است و اقدامات مرمتی آن نیز پس از تملک به مرحله اجرا در آمده است و سعی شده است به الگوهای معماری – تاریخی توجه کافی شود. از سال ۱۳۷۵ ه.ش. پس از مرمت و تجهیز طبقه اول که شامل تالار اصلی و اتاق های گوشواره ای می باشد با نمایش گذاشتن اسناد و مدارکی از دوران پر فراز و نشیب انقلاب مشروطه با عنوان موزه آغاز به کار نموده است. از مهم ترین اموال ارائه شده در آن می توان از فرش مشروطه ، لوازم شخصی سران انقلاب و دیگر اسناد و مدارک اهدایی مرتبط با انقلاب مشروطه نام برد.

b101

untitled

untitled.pnguy