پل شکسته خسروآباد

پل خسروآباد که به پل شکسته نیز معروف است در سمت چپ جاده همدان به کرمانشاه ( در مسیر اسدآباد- کنگاور) و در روستای خسروآباد قرار دارد

دارای 4 دهانه، بدون طاق‌نما و دارای قوس‌هایی از نوع جناغی است.این پل از 4 دهنه با قوسهای جناقی و آب راه های لب گرد تشکیل شده است. نوع آجر چینی آن راست چین و فاقد هرگونه آرایش است.ارتفاع طاق یک متر است و ملاط بکار گرفته از نوع ساده و آجر مربعی می باشد. نوع پایه مخروطی لب گرد می باشد که از فرم هندسی ساده ای هم برخوردار است، قوس ها باعث حفظ تعادل و عامل زیبایی این پل می باشند.

مصالح به کار رفته شده در پل، سنگ لاشه، سنگ‌های تراش‌دار مکعبی، آجر مربعی شکل و ملاط و ساروج است. پل فاقد تزئینات بوده و فقط در وسط چشمه‌ها نوعی آجر کاری سنتی به شیوه نو در آن دیده می‌شود. در ادوار مختلف تعمیرات موضعی روی آن‌ انجام گرفته است. از بانی و مؤسس پل تا کنون اطلاعات دقیقی به دست نیامده است.

این پل در دوره اسلامی برروی بقایای پایه های ساسانی، با مصالح آجر تعمیر گشته و اهمیت بازسازی این پل قرار گرفتن در مسیر کربلا بوده است. این پل در ادامه رودخانه فصلی قره چای احداث شده است.

در دوره اسلامی مخصوصا در دوره صفویه تعمیرات برروی آن صورت گرفته است.

اين پل در روستاى خسروآباد و بر روى رودخانهٔ شهاب (شاه‌آب) احداث شده و داراى دو چشمهٔ اصلى و دو چشمهٔ کوچک در طرفين چشمه‌هاى اصلى است. طاق‌هاى هر چهار چشمه جناغى است که تا بلندى ۱۵۵ سانتى‌متر از تخته ‌سنگ‌هاى لاشه‌اى ، ‌ به ابعاد مختلف و با ملاط گچ ساخته شده و روى سنگ‌ها سه رج آجر چهارگوش چيده شده است. به نظر مى‌رسد که بعد از ساختن پايه‌ها ، ابتدا قسمت‌هاى مرکزى طاق چشمه‌ها را ساخته‌اند و پس از آن ، آجرهاى افقى را چيده و پل را تمام کرده‌اند؛ زيرا اين دو قسمت به هيچ طريقى درهم قفل و بست نشده است. مصالح ساختمانى اين پل آجرهايى به ابعاد ۵×۲۱×۲۱ ، سنگ لاشه‌هايى با ابعاد مختلف ، سنگ‌تراش ، ‌ قلوه‌سنگ و گچ است.

پل شکسته خسروآباد مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اسدآباد، بخش مرکزی، روستای خسروآباد در مسیربزرگراه کربلا و جاده اسدآباد-کنگاور واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محل پل شکسته در روستای خسرو آباد در نقشه زیر مشخص شده است :