مقبره امامزاده شعيب دوزال

مجموعه مقبره امامزاده شعيب دوزال به همراه برج دوزال در 65 كيلومتري جلفا و 20 كيلومتري شمال خروانق در مکاني بسيار باصفا بر فراز کوهي مشرف به رود ارس بنا شده است . اين برج که قدمت آن به اواخر قرن هفتم هجري و دوره حکومت ايلخاني مي‌رسد، داراي هشت ضلع آجري بلند است که روي يک قاعده سنگي استوار شده و در هر ضلع آن، طاق‌نمايي بلند با طاق‌ جناغي قرار دارد . حاشيه‌اي از تزيينات معرق با کاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه‌اي دور تا دور قسمت بالاي برج را جلوه‌گر ساخته است، به طوري که دور تا دور بنا حاشيه‌اي از تزيينات معرق با کاشي‌هاي لاجوردي و فيروزه اي به عرض 110 سانتي متر به چشم مي‌خورد .

borj-2710-mm

در قسمت غربي برج نيز كتيبه اي از كاشي فيروزهاي نصب گرديده كه روي آن “عمل استاد محمد بن جمال احمد” مشاهده مي شود . قسمت غربي برج از طريق اتاقي به مسجد قديمي دوزال متصل مي شود و از همين اتاق مي‌توان به زيرزمين و محل اصلي مقبره وارد شد. آرامگاه موسوم به امامزاده شعيب در سردابه اين محل قرار دارد . آرامگاه امامزاده شعيب که به گفته خادم آن، فرزند امام موسي کاظم (ع) و برادر حضرت امام‌رضا (ع) است و نيز آرامگاه امامزاده محمد فرزند امامزاده شعيب در روستاي «نوجه مهر» در نزديکي دوزال، زيارتگاه اهالي اين روستاها و بسياري از ساکنان آبادي‌هاي مسير پر پيچ و خم رود ارس است .

www.toca_.ir_1348325989_,_4000_3000

 

مجموعه امامزاده شعيب دوزال، با تاريخي ايلخاني و صفوي، 22 آبان ماه سال 1362 با شماره 1654 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده و تاکنون مراحل مختلف و گسترده مرمت و احيا را براي ماندگاري و استمرار حضور مردم، پشت سر گذاشته است . روستاي دوزال به سرسبزي و خرمي و ميوه‌هاي فراوان باغ هايش به ويژه برنج معطر در منطقه شهرت دارد .

800px-Douzal_village